nb_u14 DNA plane crash

Dna-eksperter efterforsker flystyrt

Ødelæggelsen af Germanwings-flyet, som styrtede ned i Alperne for nylig, er så total, at ingen af ofrene umiddelbart kan identificeres. Nu tager efterforskerne dna-teknologi i brug.

31. marts 2015 af Carsten Nymann

Genetiske spor som blod og væv er nu eneste håb for efterforskere og efterladte, der stræber efter at identificere alle de omkomne ved det nylige Germanwings-flystyrt i De Franske Alper.

Bjergsiden, der agerede sidste stop på flyets forfærdelige færd, er kun tilgængelig til fods eller via helikopter, og bjærgningsarbejdet skrider kun langsomt frem.

Dna sætter ansigt på ofrene

Retsmedicinerne havde ved redaktionens slutning fundet intakt dna fra godt og vel halvdelen af de 150 ombordværende.

Ved at sammenligne genmaterialet med familiemedlemmer håber efterforskerne at kunne identificere 95 procent af passagererne inden for de næste uger.

Dna-identifikation blev udviklet af den britiske genetiker Alec Jeffreys i 1980’erne og går ud på at finde særlige markører, som er unikke fra person til person.

Dna-eksperter søger efter gentagelser

Dna’et sidder på vores kromosomer organiseret i såkaldte baser. Når retsmedicinerne analyserer en blodprøve, leder de efter sekvenser af dna-baser, som gentager sig.

Antallet af gentagelser i bestemte områder på kromosomet er unikt og fungerer som en slags stregkode, der fortæller, hvem vi er – og hvem vi er i familie med.

Dna overleveres fra forældrene

Stregkoden er sammensat af to sæt gentagelser, fordi vi arver et kromosom fra hver forælder.

Ved at sammenligne dna-spor fra ulykkesstedet med indsamlede prøver fra de pårørende kan efterforskerne på den måde sætte navn på ofrene ved flyulykken.

Dna-teknik opdaget ved et tilfælde