DNA Kunstigt liv 17/2014

Forskere skaber nyt liv på computere – du kan være med

Forskere kan programmere liv på en computer – og nu kan du få adgang til et af de programmer, de bruger. Læs her, hvordan man ved at kode nye dna-sekvenser digitalt bl.a. kan skabe livsformer, der omdanner deres egen afføring til malariamedicin.

24. oktober 2014

Forskere koder dna og skaber nyt liv på computere

Ved hjælp af dna's mindste byggesten, nukleotiderne A, C, G og T, kan forskere kode helt nye dna-sekvenser på en computer. Når de herefter sender en kopi af koden til en virksomhed, som printer det nye dna ud for dem, har de et færdigt produkt, som de kan sætte ind i levende organismer.

Resultatet er en helt anderledes livsform med andre egenskaber, end naturens egne skabninger. Fx kan forskerne sammensætte nyt dna, som indeholder et dna-stykke kaldet BBa J45200. Når arvematerialet sættes ind i bakterier, begynder de at lugte som bananer.

| HENT COMPUTERPROGRAMMET OG BYG SELV MED DNA | | |

Ny dna-sekvens gør bakterieafføring til malariamedicin

Der findes hele digitale biblioteker med oversigter over forskellige naturlige og menneskeskabte dna-stumper, som hver især koder for specielle karakteristika. På den måde kan forskerne bladre igennem kartoteket, finde de egenskaber, de leder efter, og sammensætte en ny dna-sekvens.

Når forskerne indfører dna-sekvensen i den ønskede organisme, er det så bare at håbe på, at den kan overleve med sit nye arvemateriale.

Metoden gør det blandt andet muligt at omdanne bakterier til små fabrikker. Fx er en bakterie blevet kodet, så dens afføring består af den mest benyttede form for malariamedicin.

Læs mere om kunstigt liv, dna og specialdesignede supermennesker