DNA

DNA: Fremtidens lagermedie?

DNA-lagring: Et europæisk forskerhold med briten Nick Goldman i spidsen har haft held med at lagre data i syntetiske dna-molekyler.

9. juli 2013

Hvorfor skal vi gemme data i dna og ikke på en almindelig harddisk?

Fordi dna kan opbevare enorme mængder information på meget lidt plads. (Goldmans gruppe håber at kunne gemme, hvad der svarer til 10.000 cd’er, i ét gram dna, red.). Desuden er dna stabilt over mange år, og vi er sikre på, at der til enhver tid fremover vil være teknologi tilgængelig, som kan skrive og læse dna.

Forskningen har stået på i flere år. Hvad er jeres største gennembrud?

At vi har været i stand til at udvikle en kodning, som tillader os at rette de læse- og skrivefejl, som opstår, når man eksperimenterer med dna. Desuden har vi opnået dette ved hjælp af eksisterende og let tilgængelige teknologier.

Hvor længe skal vi vente, før denne teknologi kommer på markedet?

Anvendelser i lille skala af høj værdi, såsom registre over atomaffald eller en families billeder og slægtshistorie, er måske 10 år ude i fremtiden. Men større mængder, som historiske arkiver og lovsamlinger, må vente måske 20-30 år.