Dygtige læsere har deres evner i generne

1. september 2009

Forældre kan læse højt for deres lille barn, lige så tosset de vil, men det er ikke højtlæsningen, der har størst indflydelse på, hvor gode børn bliver til at læse, når de kommer i skole. Det viser ny forskning fra bl.a. Australien. Forskerne har fulgt mere end 600 tvillingepar i USA, Australien, Norge og Sverige, og konklusionen er klar: Det er generne, der bestemmer, hvilke af børnene der udvikler sig til at være bogligt begavede. Leg med ord og højtlæsning kan aldrig gøre et barn lige så god til at læse som et sæt læsegener, mener forskerne, der nu vil finde ud af, hvilke gener der er på spil.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: