baby in hands

Personlig gentest bliver hver mands eje

Det første menneskelige genom-projekt blev søsat i 1990. For at forstå os selv om art. I 2010 fik særligt udvalgte foretaget en genom-test. Nu spår forskerne at genom-test allerede i 2025 bliver hver mands eje.

12. december 2011

Menneskeartens genom

Første skridt var at kortlægge menneskets genom for at forstå os selv som art.

1990 Det menneskelige genom-projekt søsættes. 1995 Første genom for en organisme, bakterien H. influenzae, kortlægges. 2000 Første udkast af menneskets genom annonceres af præsident Bill Clinton. 2003 Færdig version af genomet er klar.

De første personlige genomer

Det blev muligt at kortlægge personlige genomer, men det var forbeholdt de få, da prisen var høj.

2006 Første genomtest tilbydes forbrugere via internettet. 2007 Første personlige genom – for iværksætteren Craig Venter – er klar. Pris: 10 mio. dollars. 2007 Forskeren James Watsons genom kortlægges med ny teknologi – pris: under én mio. dollars.

De særligt udvalgte

Med ny teknologi til billigere pris kortlægges for alvor genomer, fx for folk med særlige sygdomme.

2010 55-årige Chuck Wallace fik opdaget en kræftsygdom via en genomskanning og reddede livet. 2011 Pris for et genom er 3.500-10.000 dollars. 2011 30.000 genomer er nu kortlagt. 2012 De genetiske faktorer bag store folkesygdomme vil være indkredset..

Alle får kortlagt deres genom

Alle vil få mulighed for at kortlægge deres genom. Vores viden om genomet og sygdommes genetiske grundlag vil øges dramatisk.

2013 Genomet vil koste under 1000 dollars at kortlægge. 2015 90 pct. af alle étgens arvelige sygdomme vil være forstået. 2018 Den genetiske kode vil være knækket for 50 kræftformer..

Genomtest bliver rutine hos lægen

Vi vil få stor medicinsk viden om genomet og sygdommenes biologi. Vi får dermed et meget bedre og mere effektivt sundhedssystem.

2020 Pris for at få kortlagt sit genom bliver 20 dollars. 2025 Kortlægning bliver en del af biologiundervisning. 2025 Hos lægen bliver genomdiagnose helt almindeligt, og personlig medicin bliver udbredt. 2030 Nyfødte får kortlagt genomet som standard.