acne top

Personer med akne kan være bedre beskyttet mod alderstegn

Det er frustrerende, mens det står på. Men en gruppe engelske forskere har netop opdaget, at der kan være visse fordele forbundet med den ellers ubehagelige hudlidelse akne.

7. oktober 2016 af Nanna Vium

Akne er ikke blot ubehageligt, mens det står på – det kan også efterlade både fysiske og psykiske ar hos den ramte i årene efter.

Men nu viser en ny undersøgelse fra King's College London, at der trods alt kan være visse fordele ved den ellers frustrerende og alvorlige hudlidelse.

Ifølge forskerholdet bag undersøgelsen kan personer, der har haft akne, nemlig være bedre beskyttet mod alderstegn sammenlignet med personer, der aldrig har været ramt.

Akneramte har længere telomerer

Undersøgelsen er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Investigative Dermatology og bygger på et studie af 1205 tvillinger, hvoraf nogle har været ramt af akne, og andre ikke har.

Ved at sammenligne genetisk information blandt deltagerne opdagede forskerne, at de såkaldte telomerer i de akneramtes hvide blodceller var markant længere, end hos deltagere, der ikke havde oplevet akne.

Og det kan have stor betydning for den forringelse af cellen, der gradvist sker med alderen.

Kan sammenlignes med snørrebånd

Telomerer er nemlig beskyttende gensekvenser, der gentages i enderne af vores kromosomer – og som populært kan sammenlignes med de beskyttende plastikender på et snørrebånd.

Hver gang en celle deler sig, bliver telomererne kortere, og telomerernes længde bruges derfor ofte som en markør for vores biologiske aldring.

Mus får ungdomseliksir