Nytårsforsæt

5 gode råd til at holde dine nytårsforsætter

Din hjerne er skabt til at blive afhængig. Men de dårlige vaner kan brydes med en god omgang viljestyrke og lidt hjælp fra videnskaben. Her er 5 gode råd.

18. oktober 2016 af Christian Ammitzbøll Juul

1. Skru ned for sociale medier

Hjernen tvinger dig til at tjekke dine venners opdateringer. Nogle forskere mener, at afhængighed af de sociale medier er en variant af den psykiske lidelse OCD, som medfører tvangshandlinger. Hjerneskanninger viser også, at den overdrevne brug af Facebook kan nedbryde dele af din hjerne.

RÅD: Erstat adfærden med konstruktive handlinger som at læse en god bog – eller et videnskabeligt magasin. Du kan også slette Facebook-appen på din mobil og kun tjekke sociale medier på computeren.

2. Drik mindre

Alkoholen siver ud af dit blod og ind i din hjerne. Den rammer de hjerneceller, der kontrollerer fornuft, balance og hukommelse med åbenlyse konsekvenser. Og den giver en voldsom rus, der kun overgås af hårde stoffer, som heroin og kokain.

RÅD: Rusen hiver dig tilbage til flasken igen og igen, men vær tålmodig, for abstinenserne går typisk over efter få dage, og kan ofte undgås helt ved at trappe langsomt ned.

3. Skær ned på søde sager

Sukker er bedre end en kokainrus. Forsøg har vist, at selv kokain-afhængige rotter vælger sukker frem for kokain. Men sukker manipulerer med sultcentret i din hjerne og får dig til at savle efter flere søde sager.

RÅD: Smid sukkeret ud og erstat det med søde krydderier, som kanel, og hold blodsukkeret oppe med fuldkorn og grøntsager.

4. Brug færre penge

Et tryk på ”Læg i kurven”-knappen giver en rus i hjernen hos nogle mennesker. Og den dårlige vane afspejler sig også i andre dele af hjernen. Shopperne har fx nedsat aktivitet i det hjerneområde, der er i stand til at forudse tab af penge.

RÅD: Vanen kan droppes, hvis du sætter en økonomisk ramme og planlægger dine indkøb på forhånd, så du undgår impulsive køb.

5. Kvit cigaretterne

Rygning ødelægger din naturlige evne til at blive glad. Nikotinen overstimulerer belønningscenteret i din hjerne, så det bliver mindre følsomt overfor hjernens egne glædessignaler.

RÅD: Rygeabstinenserne varer som regel et par uger, efter du er stoppet. Men du kan bruge nikotin-tyggegummi og dermed trappe langsomt ned, så hjernen vender sig til ændringen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: