Butikker snyder din hjerne til Black Friday
Hjernen

Butikkerne kryber ind i din hjerne og manipulerer dine tanker, uden du ved det.

© Shutterstock

Butikkerne snyder din hjerne

Forretningerne rotter sig sammen med ubevidste netværk i din hjerne og får dig til at købe varer, som du ikke har brug for.

22. november 2017 af Christian Juul & Gorm Palmgren

Dårligt tilbud gør valget nemt

Forsøg har vist, at butikkerne nemt kan få dig til at købe en forholdsvis dyr vare, hvis de samtidig viser dig en såkaldt lokkemodel. Lokkemodellen skal være af en dårligere kvalitet end den primære vare. Samtidig skal den være mindst lige så dyr.

Lokkemodellen virker ved at gøre valget så åbenlyst, at hjernens fornuftscenter, ACC, bliver omgået, når beslutningen skal tages. I stedet tager den såkaldte insula over – en hjerneregion forbundet med umiddelbare intuitive beslutninger.

Slik får os til at ignorere prisen

Forskere har vist, at vores beslutning om at købe en vare eller ej afhænger af, om vi får øje på varen eller prisen først.

Butikkerne kan få os til at købe mere ved at vise os prisen først ved hverdagsprodukter som tandpasta, men varen først ved nydelsesprodukter som chokolade. 

Årsagen er, at synet af tandpastaen ikke vækker følelser, som vil påvirke købet, mens synet af chokolade vækker en glæde, som får os til at ignorere prisen.

Få kager er mere værd end flere

Din fornuft ved bedre, men du kan ikke stå imod. Forskerne har opdaget, at en småkage virker langt mere fristende, når den ligger i et næsten tomt glas, end når den ligger i et glas fyldt med andre småkager.

Lær mere om den elektriske supercomputer, der gemmer sig under din kranieskal i Illustreret Videnskab. 

Forklaringen er, at knapheden vækker en frygt for at gå glip af småkagen, og følelsen overvinder ofte de hindringer, som fornuftscenteret sætter i vejen. Butikkerne udnytter den lille svaghed i din hjerne ved at påstå, at deres varer kun findes i et begrænset antal.

TEST din egen IQ lige her:

Illustreret Videnskab står bag nettets vel nok mest præcise og videnskabeligt validerede IQ-test - udviklet på baggrund af den universalt anerkendte WAIS-III test (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Dette er det tætteste, du kan komme på en nøjagtig måling af din IQ.

>>TAG DIN GRATIS IQ-TEST HER!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: