Robin Williams

Magiske svampe kan behandle depression

Komikeren Robin Williams led af depression og betalte i denne uge den ultimative pris. I jagten på mere effektive behandlinger kigger forskerne nu tilbage mod 1950’ernes eksperimentelle stoffer.

14. august 2014 af Carsten Nymann

Europæiske undersøgelser viser, at 8,5 procent af verdens befolkning i øjeblikket lider af en eller anden form for depression.

Et fåtal af dem er såkaldte maniodepressive, der veksler mellem perioder med dyb depression og perioder med masser af energi og et ekstremt højt aktivitetsniveau.

Angiveligt tilhørte den amerikanske komiker Robin Williams denne gruppe forud for sit selvmord tidligere på ugen.

Ny medicin med rødder i 1950'erne

Forskerne er konstant på jagt efter bedre behandlingsmetoder. Maniodepressive behandles oftest med en kombination af psykoterapi og medicin.

Senest har britiske forskere fra Imperial College London ladet sig inspirere af mere end 60 år gamle metoder og undersøgt muligheden for at bruge magiske svampe i medikamenter mod depression.

Svampe bremser hjernen

Den biologiske virkning ved svampenes psykoaktive stof psilocybin har ikke tidligere været kendt, men forskerne har fundet ud af, at stoffet blandt andet nedsætter aktiviteten i områder i hjernen, som ellers er hyperaktive hos depressive.

I to rapporter offentliggjort i anerkendte medicinske tidsskrifter beskriver forskerne desuden, hvordan psilocybin hjælper forsøgspersonerne med at huske og holde fast i positive minder.