hjernetest resultat mellem

Du er rimelig god ved din hjerne!

Du er rimelig god ved din hjerne og passer på den. Men der er plads til forbedring.

12. december 2014 af Gorm Palmgren

Sund kost er også godt for hjernen

Det kan godt være, at du ikke spekulerer så meget over det, men din livsstil tager ikke bare hensyn til din krop, men også til din hjerne.

En sund kost er nemlig helt afgørende for hjernens præstationer. Den står for 25 pct af dit daglige kalorieforbrug - hos små børn er det hele 85 pct - og den har brug for blandt andet vitamin B12, vitamin D og magnesium, som man får i en sund, varieret kost.

Særligt om morgenen er det godt at 'fodre' hjernen, så den er klar til dagens udfordringer.

Fedt er meget vigtigt for hjernens evne til at sende nervesignaler, men det skal være umættet fedt og de særlige omega-3 fedtsyrer, man finder i fisk.

Faktisk har det vist sig, at man får en større hjerne af at spise meget fisk.

Motion styrker hjernen

Når du dyrker motion, er det ikke bare kroppen, som kommer i god form.

Det fysiske arbejde øger produktionen af stoffer, som får hjernecellerne til at vokse og fungere optimalt, og det samme er tilfældet, når du udfordrer dig selv med en omgang hjernegymnastik.

Undgå Alzheimer

Forsøg har vist, at blot en enkelt krydsogtværs om ugen kan nedsætte risikoen for at få Alzheimers med 7 pct, så prøv at forestille dig, hvor godt din hjerne får det, hvis du tænker dig grundigt om hver eneste dag.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: