Sovende kvinde redhead

Fald i søvn på 60 sekunder med denne simple teknik

En god nats søvn er essentiel for din sundhed, og søvnløshed er derfor ikke blot irriterende men decideret skadende for dig. Slip let af med stress og de lange, vågne nætter ved at bruge denne simple meditationsteknik.

2. maj 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Søvnløshed er skadeligt for vores helbred, men mange lider desværre af tilbagevendende lange vågne nætter.

Der kan være mange grunde til, at du har svært ved at falde i søvn; forkerte madvaner inden sengetid, for stort forbrug af lysende mobiltelefoner inden sengetid eller stress.

Uanset grunden kan du heldigvis slippe af med søvnløsheden ved at bruge "4,7,8-metoden" - en vejrtrækningsøvelse, som forbereder krop og hjerne på, at det nu er sovetid.

4, 7, 8-metoden

Inden du starter øvelsen, placerer du din tungespids lige der, hvor tandkødet møder dine fortænder. Her skal tungen være placeret gennem hele øvelsen.

Metoden går ud på, at du trækker vejret ind gennem næsen i 4 sekunder.

Derefter holder du vejret i 7 sekunder, og til sidst puster du ud gennem munden i 8 sekunder.

Denne proces gentages fire gange.

Derfor virker det

4, 7, 8-metoden, der er udviklet af Harvard-lægen, dr. Andrew Weil, fungerer, fordi det specielle vejrtrækningsmønster flytter fokus til dit åndedræt og sender en tilpas mængde ilt til hjernen samt sænker din puls.

De 7 sekunder, hvor du holder vejret, tillader du dine lunger at fyldes med ilt og lade denne ilt sprede sig til resten af kroppen.

De 8 sekunder, som du bruger på at puste ud, er den vigtigste del af teknikken, og du bør tælle præcist, ind til du mestrer kunsten.

Ved at gentage øvelsen hver aften træner du stille og roligt dig selv til at falde i søvn på kommando, og jo længere du har øvet dig på teknikken, des hurtigere vil det gå for dig at falde i søvn.

Godnat ...

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: