autisme gravide

Forskere: Mælk og kød modvirker autisme

Genmutationer menes at have skylden i mange tilfælde af autisme hos børn. Men nu har forskere fundet en måde at tøjle mutationerne på.

21. april 2016 af Karine Kirkebæk

Autismens mystiske gåde kan måske løses med noget så simpelt som mælk og kød.

For disse fødevarer indeholder aminosyren carnitin, som forskere fra Texas A&M University nu mener, kan mindske risikoen for at udvikle autisme hos fostre.

Autisme hos 1%

Omkring 1% af verdens befolkning menes at have en diagnose inden for det autistiske spektrum, og mellem 40 og 60% af dem er også diagnosticeret med en grad af intellektuel funktionsnedsættelse. Det skriver Science Alert.

Hundredevis af forskellige gener er sat i forbindelse autisme. Et af dem er genet TMLHE.

TMLHE har en vigtig rolle i en kemisk reaktion, som får celler til at forbrænde fedtmolekyler for at producere energi, der bruges til at bygge hjernen op i fosterstadiet.

Mutation kan medføre autisme

En mutation i dette gen har en negativ effekt på de neurale stamceller, som er med til at udvikle hjernen i de tidligste stadier.

Forskerne fra Texas fandt ved forsøg på mus ud af, at risikoen for autisme, som er forbundet med TMLHE-mutationer, kan kontrolleres ved, at fosteret får nok carnitin under den tidligere udvikling af hjernen.

Tilskud sænker risiko for autisme

Begge forældre kan videregive et defekt TMLHE-gen. Piger har to kopier af genet – et fra begge forældre. Mens drenge kun har én kopi af genet fra moderen.

Forskerne anbefaler derfor, at kvinder, der har en TMLHE-mutation, kan tage cartinin-tilskud under deres graviditet for at forsøge at minimere risikoen for autisme – især for drenge-fostre.