bigbrain coverpic

Hjernemodel i 3D viser alle detaljer

BigBrain er 50 gange mere detaljeret end tidligere computermodeller.

28. oktober 2013

Et internationalt forskerhold har skabt den hidtil mest detaljerede 3D-computermodel af hjernen ud fra 7404 tynde skiver af en menneskehjerne. I de hidtidige computermodeller måler de mindste synlige dele én mm på hver led, men i den nye model kommer forskerne så tæt på, at de kan se detaljer, der er 50 gange mindre.

Google Earth for hjernen

"BigBrain" bliver computermodellen kaldt, og den fungerer lidt som Google Earth, hvor forskerne i stedet for at zoome ind på jordkloden kan gå på opdagelse hvor som helst i de snoede krinkelkroge af hjernen og se, hvordan neuronerne er organiseret.

BigBrain er skabt på grundlag af en normal og sund hjerne, der stammer fra en 65-årig kvinde. Hjernen blev skåret i 7404 skiver og skannet ind i høj opløsning. 3D-hjernemodellen gør det bl.a. muligt at studere, hvordan cellerne ser ud i grænseområderne mellem de enkelte hjerneområder.

BigBrain er resultatet af et femårigt samarbejde mellem tyske og canadiske forskere, og de er nu allerede i gang med at skabe BigBrain 2.

Sådan virker BigBrain

1. Hjernen indkapsles i paraffin, så den bliver fastere i konsistensen. Derefter skæres den i 7404 skiver på 0,02 millimeters tykkelse med en mikrotom, en avanceret skæremaskine.

2. Skiverne behandles med en farvet opløsning, som fremhæver konturerne, og lægges side om side i nogle rammer. Derefter skannes de ind i højest mulige opløsning.

3. Skanningerne samles til en 3D-model af hjernen, hvor forskerne kan zoome ind på detaljer, der er mindre end et menneskehår.

Video: Sådan ser hjernen ud i 3D

Se forskerne navigere rundt i hjernen og fokusere på et hvilket som helst udsnit.

Ambitiøse projekter samler al viden om hjernen

BigBrain indgår i det EU-støttede Human Brain Project, der sigter på at samle al viden om hjernen i computersimulationer inden for ti år.

USA har også lanceret et stort hjerneforskningsprojekt, BRAIN Initiative. Amerikanerne vil kortlægge aktiviteten i alle hjer­nens 86 mia. neuroner.

Dertil kommer store enkeltprojekter som Human Connectome Project, der skal kortlægge alle hjernens fysiske forbindelsesveje.