nb_u41 Nobelhjerne

Hjernens GPS sender nobelpris til Norge

I denne uge har en række forskere fået det ultimative skulderklap. I kategorien medicin blev nobelprisen givet til en britisk-norsk trio, der har fundet vores stedsans.

9. oktober 2014 af Carsten Nymann

I 1971 fremlagde briten John O’Keefe fundet af nogle særlige celler i en forsøgsrottes hjerne, hvis aktivitet var afhængig af, hvor rotten befandt sig.

O’Keefe mente, at disse såkaldte “stedceller” dannede et kort i hjernen, der hjalp dyret med at orientere sig.

De færreste hjerneforskere var enige, og rapporten blev i det store hele ignoreret. I denne uge modtog O’Keefe sammen med to yngre kolleger nobelprisen i medicin.

Nordmænd videreudviklede teorien

Nordmændene Edvard Moser og May-Britt Moser fra Universitetet i Trondhjem faldt i 2005 over et andet område i hjernen, hvis celler fungerer mere eller mindre som et søkort med længde- og breddegrader.

Ved at kombinere disse nyfundne celler – af forskerne kaldet “grid”-celler – med O’Keefes opdagelser 34 år tidligere har forskerne identificeret en slags indre GPS, der hjælper os med at placere os selv i verden.

Hjælp til Alzheimer-patienter

Cellerne støtter imidlertid også vores autobiografiske hukommelse, som blandt andet trækker på episoder, vi har oplevet i vores liv.

Håbet er derfor, at forskernes arbejde kan lede til en bedre forståelse af, hvad der foregår i hjernen på patienter, der lider af sygdomme som Alzheimer og demens.

Priser for LED-pærer og mikroskoper

Nobelprisen i kemi gik til Eric Betzig, Stefan W. Hell og William E. Moerner for opfindelsen af en metode til ekstremt højtopløselig mikropskopi, som gør det muligt at studere celler på molekyleniveau.

Nobelprisen i fysik gik til endnu en trio bestående af Isamu Akasaki, Hiroshi Amano og Shuri Nakamura. De tre har udviklet effektive blå lysdioder – i daglig tale kaldet LED.

Priserne uddeles formelt ved en ceremoni i Stockholm i Sverige den 10. december.