Otte timers søvn forbedrer indlæringen

1. september 2009

Studerende skal sørge for at få deres nattesøvn. Det har en ny amerikansk undersøgelse fra Harvard Medical School nu dokumenteret. Forskerne anbragte en række studerende foran en computerskærm og bad dem trykke på en knap, så snart de havde set en figur komme til syne på skærmen. I begyndelsen havde de studerende en reaktionstid på omkring 400 millisekunder, men efter et stykke tid havde de trænet sig ned på omkring 75. En pause på mellem tre og 12 timer mellem forsøgene forbedrede ikke de studerendes reaktionstid. Og de forsøgspersoner, der sov under seks timer om natten, klarede sig heller ikke bedre næste dag. Men når nattesøvnen kom over seks timer, skete der noget. Nogle af de veludhvilede forsøgspersoner kom næste dag helt ned på 62 millisekunder. Og de, der klarede sig allerbedst, var dem, der havde fået over otte timers søvn. Grunden er formentlig, at otte timers søvn sikrer en god balance mellem dyb søvn og drømmesøvn. Og begge søvntyper er vigtige for at holde hjernen oppe på mærkerne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: