Kvinde i bad

Ifølge flere eksperter skulle et til to ugentlige bade være nok, hvis det kun stod til din sundhed.

© Shutterstock

Daglige bade kan skade din sundhed

En daglig tur under de rislende varme dråber kan føles som en enkeltbillet til himmelsk selvforkælelse. Men der er god grund til at holde igen med skrubbebørste og vand. I sidste ende kan du nemlig udsætte din krop for fare.

11. januar 2017 af Nanna Vium

Der er næsten intet, der slår følelsen af at træde ud af et varmt bad med viol-duftende lokker og dampende rene armhuler.

Men der er god grund til at spare på mængden af H20, der rammer dine nøgne lemmer. I hvert fald hvis du skal lytte til forskellige forskere og hudeksperter.

For de hyppige badeture kan paradoksalt nok svække dit naturlige vagtværn mod bakterier og infektioner.

Øger risikoen for infektioner

Det forklarer blandt andre Elaine Larson, der er professor i epidemiologi ved Columbia University School of Nursing.

Hendes egen forskning viser, at de produkter, mange af os bruger i badet, ikke virker bedre end god gammeldags sæbe i forhold til at forsvare kroppen mod infektioner.

Ifølge hende kan de daglige skyl ligefrem øge risikoen for infektioner, da de risikerer at udtørre huden og skabe mikroskopiske åbninger, hvor infektionsfremmende bakterier kan bryde igennem.

Et bad om ugen er nok

Det samme fortæller C. Brandon Mitchell, der er assisterende professor i dermatologi ved George Washington University.

Han forklarer at hyppige bade kan skrælle naturlige olier af din hud og endda forstyrre hudens barriere af immunsystems-støttende bakterier.

Stod det alene til dit helbred, og ikke din odeur, var et eller to ugentlige bade nok ifølge ham.

”Din krop er fra naturens side en velsmurt maskine, og et dagligt bad er ikke nødvendigt,” lyder det til Time.com.

Er du træt af fake news, og vil du have styr på fakta?

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.