Drikkevandet sætter sit fingeraftryk i håret

1. september 2009

Identiteten sidder i håret. Det er dog ikke frisuren, der er tale om, men det vand, vi drikker. Vandet afsætter nemlig et kemisk fingeraftryk i håret, der røber, hvor vi kommer fra. Vha. hårprøver fra frisører i 65 storbyer i USA har James Ehleringer fra University of Utah påvist, at isotopfordelingen af ilt og brint fra vand røber hårets geografiske oprindelse med 85 procents nøjagtighed. Brint og ilt fra det vand, vi drikker, bliver indlejret i hårets proteiner, og da isotopfordelingen i vand er forskellig fra sted til sted, afspejler denne forskel sig også i håret. Fordelingen varierer, fordi skyerne normalt smider vandet med de tungeste isotoper først, og med de generelle vejrsystemer er der store geografiske forskelle hen over Nordamerika. Metoden har allerede hjulpet politiet et skridt på vejen mod at identificere liget af en ukendt kvinde, der blev fundet i år 2000. Ud fra de få bevarede hårtotter kunne forskerne indkredse det – ret store – område, hun havde færdedes i, før hun blev myrdet.