kvinde der græder

Er alle tårer ens?

Tårerne kan pible frem af forskellige årsager - hvad end det er af stærke følelser eller en krumme i øjet. Men der er forskel på tårerne, afhængigt af om de viser sig ved følelser eller ved irritation i øjet.

3. august 2016

Alle tårer dannes i kirtler lige over den yderste del af øjet.

De fleste produceres for at beskytte vores fintfølende øjne mod bakterier og støv, og i løbet af en helt almindelig dag når den samlede tåreproduktion op på omkring to milliliter.

Tre forskellige typer tårer

Basistårer: Fugter og fjerner mikroorganismer med bl.a. slim, fedt, salte, bakteriedræbende enzymer og antistoffer.

Reflekstårer: Dannes, når øjet irriteres, og skyller fremmedlegemer væk med mange enzymer og antistoffer.

Følelsestårer: Udløses af stærke følelser som smerte og indeholder stresshormoner og smertestillende stoffer.

|

En cocktail af slim, fedt og salte

Men tårers sammensætning kan også variere.

De almindeligste typer indeholder slim, fedt, salte, bakteriedræbende enzymer og antistoffer, der spredes i en beskyttende hinde jævnt hen over øjet, hver gang du blinker.

Andre tårer fremkaldes af irritation eller stærke følelser som sorg og glæde og kan fx indeholde stresshormoner.

Babyer bruger tårer som våben

Nogle tårer er også en del af en overlevelsesstrategi. Det gælder for eksempel for babyer, der blandt andet græder om natten for at forhindre deres mor i at blive gravid igen.

Læs mere om babyers evolutionære våben for overlevelse i artiklen her: