Er blindtarmen virkelig overflødig?

1. september 2009

Blindtarmen er en ormelignende tarmstump på 5-10 cm, der sidder på den første del af tyktarmen og – som navnet antyder – ender blindt. Dens tilstedeværelse har længe undret forskerne, og mange mener, at den er et fortidslevn, der har mistet enhver praktisk funktion. For nogle år siden viste forskning imidlertid, at blindtarmen kan spille en rolle i immunforsvarets udvikling specielt hos fosteret. Og nu tyder amerikanske undersøgelser på, at blindtarmen måske fungerer som et sikkert tilflugtssted for tarmbakterier, der hjælper med at fordøje føden og forhindrer skadelige mikroorganismer i at brede sig. Bakterierne ligger som et slimet lag – en såkaldt biofilm – på blindtarmens indre overflade og tilsyneladende hjælper vores immunforsvar aktivt med både at danne og vedligeholde biofilmen. Det er først for nylig, man har fundet biofilm i tarmen, og det har vist sig, at langt størstedelen findes i blindtarmen. Forskerne mener, at de bakterier, der ligger i blindtarmen, kan brække af og genskabe en sund bakterieflora i resten af tarmsystemet, når dårlig mave har skyllet tarmene ud efter en madforgiftning. Med den høje hygiejne, mange lande har i dag, er den funktion blevet mindre nødvendig, og derfor klarer moderne mennesker sig fint uden en blindtarm.