Er nogle kropsdele helt overflødige?

Er der nogle af vores kropsdele, som vi i virkeligheden godt kunne undvære?

1. september 2009

Menneskets krop er på mange måder utroligt hensigtsmæssigt indrettet. Men faktisk har vi adskillige kropsdele, som er blevet overflødige i evolutionen. Charles Darwin nævnte blandt andet visdomstænder, kropshår og haleben, som han så som bevis for, at menneskets forfædre var planteædende skabninger med pels og hale. Vi har desuden rester af en række muskler, der er mest bevendt, hvis man går på fire ben og klatrer i træer. Samtidig har moderne genforskning vist, at vores dna indeholder rester af gener, som ikke længere er i funktion. Genforskningen tyder desuden på, at vi nedstammer fra dyr med en langt bedre lugtesans end mennesker. En række andre paradokser ved kroppen såsom mandens brystvorter hænger sammen med den måde, fosteret skabes på i livmoderen. De første seks uger udvikler de to køn sig ens. Der dannes en skabelon for kønsorganerne, som enten udvikles i mandlig eller kvindelig retning. Derfor har manden en lille struktur, der svarer til kvindens livmoder, og kvinden har nogle små vævsstrenge nær æggestokkene, der er en parallel til mandens sædstrenge.