gule tænder TOP

Sådan undgår du gule tænder

Frugt, vin, cola og kaffe søler dit funklende Colgate-smil ind i gul-brune farveaflejringer og emalje-ætsende stoffer. Men der er heldigvis meget, du kan gøre for at undgå det.

26. april 2016 af Mikkel Skovbo

De funkler som poleret elfenben på stjernerne i Hollywood, men er ikke altid lige så kridhvide i badeværelsesspejlet derhjemme.

Selvom vi naturligt får mere gule tænder med alderen, er der også noget, du selv kan gøre, for at holde misfarvningen fra tandsættet.

Her er de væsentligste årsager til, at du får gule tænder – og et par fif til, hvad du kan gøre for at undgå det.

Emalje er nøglen til at forstå gule tænder

Det yderste tandlag, emaljen, er kroppens hårdeste materiale og består af 98% hydroxyapatit – et benhårdt calciummineral. Men selvom emaljen er hård, er den ikke jævn og glat, snarere nubret, og derfor kan stoffer udefra sagtens sætte sig fast og ændre emaljens hvide farve.

  • Undgå farverige fødevarer

Nogle fødevarer indeholder særligt mange kromogener, dvs. molekyler med et højt farveindhold, der sætter sig fast på tændernes emalje og misfarver. Stofferne findes især i mørke fødevarer som kaffe, rødvin, cola, lakrids og en række frugter som vindruer, blåbær og granatæble.

FIF: Anlæg en god mundhygiejne med hyppig tandbørstning og brug af tandtråd. Brug sugerør, når du drikker fx frugtsmoothies og iskaffe, så dine tænder undgår den værste kontakt med farvestofferne.

  • Skru ned for garvesyren

Tannin, eller garvesyre, er et plantepolyfenol, der bl.a. giver bitterhed til fødevarer som rødvin, sort te og mørk chokolade. Men garvesyren gør det desværre også nemmere for kromogener at fæstne sig på tandemalje. Derfor er rødvin – der er rig på både kromogener og tanniner – særligt slem til at give gule tænder.

FIF: Indtagelses-frekvensen og -længden er vigtig, så i stedet for at sidde og nyde tre kopper sort te hver morgen over længere tid, så skær ned til en håndfuld hurtige kopper fordelt over ugen.

  • Pas på syreholdig mad og drikke

Kulsyre i sodavand og frugtsyre i fx citroner, æbler, vindruer og stort set alle slags citrusjuice nedbryder kalket i din emalje og er med til at danne de riller og sprækker, som farvestofferne kan fæstne sig i. Cola er én af de syrligste sodavand med en pH-værdi på 2,4, og da den samtidig indeholder kromogener, er den de gule tænders bedste ven.

FIF: Spis frugt på én gang i stedet for at nippe til en klase vindruer i timevis. Skyl munden med vand efter både sodavand og frugt, men børst ikke tænder med det samme, da emaljen er sårbar lige efter et syreangreb. Bland smoothies op med mælk og hæld frugt i ymer og youghurt, da mælkeprodukter skaber en kemisk ligevægt til syren.

  • Kvit tobakken

Tobak misfarver værre end både kaffe, cola og rødvin, fordi tjære og nikotin hæfter særdeles godt på emalje. Den brun-gule farve kan fjernes med tandrensninger, men med tiden kan farvestofferne trænge ind i selve tanden og blive kroniske. Storrygere risikerer også en brunlig farveændring af selve tandkødet kaldet melanose.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: