runny nose

Hvorfor løber næsen?

Hvorfor skal vi finde lommetørklæderne frem, når vi bliver ramt af forkølelse?

24. januar 2011

Når næsen løber, er det som regel et tegn på, at vi er blevet smittet med en virus. Virussen angriber de øvre luftveje, dvs. næsen, svælget og bihulerne, hvorfra den trænger ind i slimhinderne. Her formerer den sig og skaber nye viruspartikler. Samtidig opstår der en betændelsestilstand, og næsen begynder at løbe.

Slimhinderne er en del af kroppens naturlige beskyttelse mod virus, bakterier og andre fremmedstoffer, som kan trænge ind i og skade kroppen. Slimen kommer fra såkaldte gobletceller, og slimens klistrede overflade fanger celler og molekyler og forhindrer dem derved i at trænge ind i cellerne i luftvejene. I stedet skubbes slimen op af luftvejene og ud i munden, hvorfra det synkes. Samtidig indeholder slimen en lang række molekyler, fx enzymer, som kan nedbryde bakterier, samt proteiner, der kan sætte immunforsvaret ind over for indtrængende viruspartikler.

Når betændelsen opstår, forstærker slimhinderne deres forsvar ved at producere mere slim samt flere enzymer og proteiner.

Gobletcellerne har den fantastiske egenskab, at de kan øge slimproduktionen øjeblikkeligt. I nogle tilfælde kan cellerne lave helt op til 500 gange mere slim. Man kan sammenligne det med en trykdåse med barberskum, hvor væsken i flasken med det samme udvider sig til skum, når man sprøjter den ud.

Gobletceller

Gobletcellerne er tætpakkede med slim, som de udskiller til slimhinderne i luftvejene. Slimen udvider sig voldsomt, når den frigives, fordi den absorberer vand fra omgivelserne. Signalet til at øge slimproduktionen kommer enten fra slimhinden selv eller fra de fremmedlegemer, der er trængt ind i luftvejene.