blodprop TOP

Din tarm kan give dig en blodprop i hjertet

Æg og kød får dine tarmbakterier til at producere et stof, der får blodet til at klumpe mere sammen – og så kan der opstår en blodprop i hjertet.

31. marts 2016 af Mikkel Skovbo

Trimethylaminoxid. Smag på ordet.

For bakterierne i din tarm har smag for at producere det organiske stof – kendt som TMAO – som forskerne nu har forbundet med blodpropper i hjertet og i blodkarrene.

Flere blodplader, større blodprop-risiko

En ny undersøgelse af over 4.000 patienter offentliggjort i tidsskriftet Cell viser, at en øget mængde TMAO i tarmene øger kroppens produktion af blodplader. Og det kan accelerere tendensen til den geleagtige sammenklumpning af blod kendt som blodpropper.

”Det er bemærkelsesværdigt, at tarm-mikrober producerer et stof, der kan ændre blodpladeproduktionen og risikoen for blodpropper i hjertet,” siger ledende researcher dr. Stanley Hazen fra forskningshospitalet Cleveland Clinic i USA til ScienceDaily.

Æg og rødt kød er blodprop-mad

Det er bakterierne i tarmen sammenkædet med et særligt madforbrug, der er skyld i misèren.

Når mikroberne i din tarm nedbryder cholin og carnitin – organiske stoffer fundet i særligt æggeblommer, soja og rødt kød – producerer de øgede mængder af stoffet TMAO.

Tidligere forskning har allerede sammenkædet TMAO med øget risiko for hjertesygdomme, men det er nyt, at aminoxidet har direkte indflydelse på kroppens produktion af blodplader – og dermed blodpropper specifikt.

Hver fjerde dør af en blodprop

Forskerne håber, at de nye resultater kan føre til nye behandlingsformer af blodpropper og forbedrede kostforanstaltninger.

Hjertesygdomme er verdens største dræber blandt både mænd og kvinder, og blodpropper står bag hver fjerde død på planeten.

Blodprop, åreforkalkning, slagtilfælde …