Elderly woman with child

Lille orm viser, hvordan kvinder kan blive modne mødre

Stadig flere kvinder planlægger at få børn i en sen alder, men biologien gør det ofte svært. Nu har forskere opdaget, at en rundorm har meget tilfælles med kvinder, når det gælder fertilitet. Den nye viden kan måske hjælpe barnløse.

26. maj 2011

Kvinder og orme har et overraskende skæbnefællesskab. Deres biologiske ur tæller ned på samme måde. Det mener i hvert fald forskeren Coleen Murphy og hendes kolleger fra Princeton University i New Jersey, USA.

Forskerne har for nylig fastslået, hvad der sker med reproduktionsevnen i rundormen Caenorhabditis elegans, når ormen ældes. Og de molekylære mekanismer i ormen ligner til forveksling dem, man kender fra mange hun-pattedyr, herunder kvinden.

Forskerne har længe haft fokus på aldring og reproduktion i den uanselige, men velundersøgte rundorm C. elegans. Rundorme og mennesker har meget tilfælles, når det gælder de biologiske følgevirkninger af aldring: Ormene mister således ligesom kvinder også deres frugtbarhed med tiden. Og ved at studere C. elegans kan forskere få meget værdifulde oplysninger om, hvad der sker, når kvinders frugtbarhed stopper – og hvorfor.

Rundormen danner æg hele livet

I lighed med kvinder er orme også kun frugtbare i omkring en tredjedel af deres liv. Samtidig findes næsten alle de gener, der styrer, hvordan de umodne æg holdes ved lige og efterhånden forringes, hos både orme og kvinder. Og det er en overraskelse, mener Coleen Murphy. For kvindens og ormens reproduktionssystemer er meget forskellige. Ormenes fysiologi er langt mere simpel, og de danner nye æg hele livet, hvorimod kvinden har alle sine æg med sig ved fødslen.

Kvinder taber frugtbarheden i overgangsalderen i 45-55-års-alderen, men allerede et årti før kvinden løber tør for æg, starter ældningen af æggene. I takt med alderen forværres kvaliteten af ægcellerne, og risikoen for barnløshed, aborter og fosterkomplikationer stiger. Det samme er tilfældet hos C. elegans. Når ormen bliver ældre, bliver de umodne æg dårligere og dårligere. Det er derfor kvaliteten og ikke mængden af æg, der begrænser formeringen.

Coleen Murphy

Coleen Murphy ville undersøge i detaljer, hvad der sker i C. elegans, når den reproduktive aldring sætter ind. Hun vidste fra andre undersøgelser, at såkaldte TGF-beta-signalmolekyler i ormen afgør de umodne ægs tilstand. Disse proteiner findes også i mange pattedyr og i mennesket. Ligesom hos kvinder forringes ormenes æg med alderen, fordi mængden af TGF-beta-signalmolekyler stiger.

Forskerne fandt ud af, at TGF-beta-signaleringen påvirker samtlige nedbrydningsprocesser i det umodne æg. Et højt niveau af TGF-beta betyder således, at ægget får både nedsat befrugtningsevne, en dårligere deling af kromosomerne, en haltende dna-reparation og et ældet udseende.

Desuden opdagede forskerne, at en gensplejset orm med et særligt lavt niveau af TGF-beta havde en markant længere fertilitetsperiode end normalt, og at æggene bevarede deres kvalitet meget længe. Ormene dannede således stadig formeringsdygtige æg, selv om ormene var så affældige, at de knap kunne lægge æggene.