Transplant

Quiz: Test din viden om kroppen

Hvilket organ er det mest transplanterede? Og hvor mange forskellige slags virus kender man? Tag testen og se om du har styr på detaljer om kroppen.

Bananfluer har kun 4 par kromosomer. Mennesker har 23 par. Hvilken organisme har rekorden med ikke mindre end 630 par kromosomer i hver enkelt celle?
De to forskere James Watson og Francis Crick har spillet en afgørende rolle for studiet af gener og DNA – hvorfor det?
Den østrigske naturforsker og munk Gregor Mendel var den første, der udredte reglerne for, hvordan forskellige egenskaber blev nedarvet fra en generation til en anden, Igennem syv år fra 1856 til 1863 avlede og testede han omkring 29.000 eksemplarer af e
Den første læge som udførte transplantationer var ifølge gamle kinesiske skrifter Bian Que, der allerede omkring år 500 f.Kr. udførte helt fantastiske, men næppe troværdige bedrifter. Hvad skal han efter sigende have gjort?
Det største problem ved transplantationer er ikke selve operationerne – den teknik har man efterhånden fuld kontrol over - men derimod noget helt andet. Hvilket?
I dag udføres der rutinemæssigt tusindvis af transplantationer verden over hvert eneste år. Men hvad er det mest almindeligt transplanterede organ?
Et menneskeøje virker i princippet som et gammeldags lysbilledapparat, idet der dannes et billede af det, øjet ser, som så vises på nethinden. Men der er noget specielt ved dette billede – hvad?
Hvis man er nærsynet, kan man kun se ting skarpt, der er relativt tæt på. Det skyldes en fejl i øjets bygning. Hvilken?
Den græske matematiker Euklid var en af de første, der spekulerede over, hvordan øjet virker. Hvad gik hans teori ud på?
Virus er årsag til en lang række forskellige sygdomme - fra livsfarlig kolera til mere fredelig forkølelse. Men hvor mange forskellige slags virus kender man egentlig?
Influenza kan medføre mange ubehagelige gener . Men hvor mange gener skal en influenzavirus egentlige bruge for at kunne plage os på den måde?
Den hollandske mikrobiolog Martinus Beijerinck kom i 1899 på sporet af den første kendte type virus. Men hvor fandt han den henne?