nb_u51 trauma

Grumme oplevelser sætter sig i generne

Alvorlige traumer som den ekstreme vold, de 900 overlevende børn fra massakren på Army Public School i Pakistan oplevede, skaber fysiske ændringer i hjernen.

18. december 2014 af Carsten Nymann

At vi kan bære rundt på dårlige oplevelser fra barndommen resten af livet, ved de fleste.

Men først for nylig har forskerne opdaget, at traumer kemisk kan tænde og slukke for gener i hjernen og dermed fysiologisk ændre vores adfærd.

Ved at identificere, hvilke gener der er påvirket af de dårlige minder, håber forskerne at kunne kurere psykiske lidelser i voksenlivet såsom angst, depression og afhængighed.

Kemi styrer gener i hjernen

Vores gener fortæller hjernens nerveceller, hvordan de skal opføre sig, og da den genetiske kode er mejslet ind i vores krop fra fødslen, kan generne ikke ændres.

Men vores livserfaringer giver sig udslag i kemiske grupper, der klistrer sig fast til generne og tænder og slukker for dem, hvilket for altid påvirker, hvordan vi gebærder os.

Hjernen er ændret hos selvmordere

Fænomenet kaldes epigenetik, og hidtil har forskerne troet, at epigenomet var låst fra det tidlige fosterstadie, men ny forskning viser, at de kemiske aftryk også sættes senere i livet.

Forskerne har blandt andet analyseret hjernerne fra 12 personer, som har været udsat for misbrug i barndommen og senere begået selvmord.

I hjernerne fandt forskerne identiske forandringer, som ikke fandtes hos afdøde personer, der var døde af naturlige årsager og ikke umiddelbart havde været udsat for barndomstraumer.