Eksamen
Eksamen

Når du får ekstrem eksamensangst, kan din hjerne ikke hente viden frem fra hukommelsescentret. Men du kan hurtigt hjælpe den på vej.

© Shutterstock

Sådan undgår du, at klappen går ned til eksamen

Drypper angstens sved fra din pande, bare du hører ordet eksamen? Få videnskabens bedste råd til at undgå panik.

22. april 2017 af Rikke Jeppesen & Andreas Andersen

Din lærer ser forventningsfuldt på dig. Det gør censor også. Du har læst i månedsvis – og nu husker du ikke et ord.

Når den berømte klap går ned, er det et resultat af, at nervøsiteten har overtaget din hjerne. Du kan blive så angst for at fejle, at du ikke tænker klart. Men der er råd at hente.

FØR DU LÆSER: Lav en realistisk læseplan

Hvis dit pensum er enormt, gør du dig selv en tjeneste ved at være realistisk og skære fra i begyndelsen. Hvis du først erkender, at din læseplan er helt urealistisk dagen før en vigtig eksamen, sætter du din krop i en akut stresstilstand lige inden den vigtige dag.

MENS DU LÆSER: Hold pauser

Sørg for at holde pauser, hvor du kommer væk fra læsningen. Brug dem bl.a. på at motionere, sove og spise varieret – på den måde giver du din hjerne de bedst mulige betingelser for at lagre ny viden og holde niveauet af stresshormoner nede.

FAKTA: Klappen lammer din hukommelse

Eksamensangst breder sig, når hjernecenteret amygdala opfanger, at der er fare på færde. Hjernen forbereder kroppen til kamp ved at udsende stresshormoner som kortisol og noradrenalin, så du begynder at svede, rødmer og får en højere puls. Stresshormonerne lammer samtidig hjernens centre for fornuft og hukommelse, så du ikke kan tænke klart.

FØR EKSAMEN: Sæt ord på din angst

Skriv ned, hvad du er bange for. Undersøgelser viser, at øvelsen får studerende til at opleve mindre angst i eksamenslokalet og er et psykologisk kneb, sportsfolk også benytter sig af.

TIL EKSAMEN: Træk vejret

Hvis du hyperventilerer, får du ikke nok ilt til hjernen, og derfor kan du ikke tænke klart. Samtidig får du hjertebanken, bliver svimmel og kan få en prikkende fornemmelse i fingre og tæer. Hvis du fx trækker vejret ind, mens du tæller til fire, holder vejret et par sekunder og puster ud, mens du tæller til fire igen, kan du påvirke det såkaldte autonome nervesystem, der styrer kroppens angstreaktioner.

Test din IQ lige her:

Illustreret Videnskab står bag nettets vel nok mest præcise og videnskabeligt validerede IQ-test - udviklet på baggrund af den universalt anerkendte WAIS-III test (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Dette er det tætteste, du kan komme på en nøjagtig måling af din IQ.

>> TAG DIN GRATIS IQ-TEST HER!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: