nb_u44 reptile

Udskyd sex og lev længere

En tidlig seksuel debut og hyppig aktivitet på lagnerne kan nedsætte levetiden dramatisk, viser ny forskning. I hvert fald hvis man tilhører familien af Lepidosaurer, som tæller alle skællede reptiler.

30. oktober 2014 af Carsten Nymann

“Lev stærkt, dø ung” er et mantra, som synes at leve i bedste velgående blandt slanger, øgler og ormeøgler.

Ifølge en ny, stor britisk undersøgelse af levetiden blandt 1.014 arter var risikoen for at dø i en ung alder markant højere blandt dyr, som havde tidlig seksuel debut eller gennemgik mange graviditeter.

Især sidstnævnte belaster også i dyreverdenen kroppen ekstraordinært og kan derfor være koblet til den øgede dødelighed.

Sex dræber de hurtige

Forskerne noterer sig dog videre, at “travle” arter, som spiser kød, vokser hurtigt og bliver tidligt frugtbare, som hovedregel også lever kortere liv.

Arter, der lever længere, er kendetegnet ved, at de tager det mere roligt i livet. De spiser planter, sex-debuterer senere og har lavere kropstemperatur.

Undersøgt 672 øglers sex-vaner

Forskerne har undersøgt 672 øgle-arter, 336 slanger, fem ormeøgler og en enkelt øglelignende skabning kaldet en tuatara.

Rapporten er offentliggjort i tidsskriftet Global Ecology and Biogeography.