solcreme top

Forskere udvikler sikker nano-solcreme

Solcreme indeholder stoffer, der måske kan give kræft. Men nu har forskere udviklet en nanoteknologisk solcreme, der ikke kan trænge ind i kroppen.

19. maj 2017 af Kristian Filrup & Jesper Bindslev

Solcreme beskytter os imod Solens skadelige uv-stråling, men de aktive stoffer i cremen kan trænge ind i hudens celler og videre ind i kroppen.

Det viser blandt andet forskning fra Yale University i USA.

Stofferne er blevet fundet i både brystmælk og urin og mistænkes for at virke hormonforstyrrende. I værste fald kan de være kræftfremkaldende.

Men Yale-forskerne har udviklet en såkaldt nanosolcreme, der bliver siddende på huden i dagevis uden at trænge ind i kroppen.

Farlige stoffer er gemt i små kugler

Nanosolcremens uv-blokerende molekyler er pakket ind i bittesmå kugler, der blot måler mellem én og 100 nanometer.

Kuglerne danner kemiske bindinger med proteiner på hudens overflade. Det forhindrer dem i at trænge ned i huden, og samtidig bliver de ikke skyllet af ved en svømmetur.

Forsøg på mus viser, at solcremen bliver uden på huden og forsvinder langsomt i løbet af fem dage. Cremen kan dog gnides af med et fugtigt håndklæde.

Forskerne er i øjeblikket ved at søge om tilladelse til at afprøve nanosolcremen på mennesker.

Fortsæt med at bruge solcreme

Indtil den sikre nanosolcreme kommer på markedet, skal vi fortsætte med at bruge almindelig solcreme, lyder myndighedernes råd.

Den mulige risiko ved solcreme er nemlig ikke undersøgt til bunds, men faren ved uv-stråling er til gengæld veldokumenteret.