ig nobel teaser

Skæv forskning hædres med fup-nobelpriser

Ved den årlige uddeling af Ig Nobelprisen – Nobelprisens skøre fætter – tager videnskaben gas på sig selv og hylde skæv, anderledes og snæver forskning.

27. september 2016 af Karine Kirkebæk

For det meste skal og bliver videnskaben taget meget seriøst, men Ig Nobelprisen er en undtagelse. Prisen er en parodi på sin anerkendte svenske storebror Nobelprisen.

Formålet med Ig Nobelprisen er at hylde den forskning, som først får os til at grine – og derefter få os til at tænke.

Vinderne bliver belønnet med intet mindre end 10 billioner dollars i værdiløse zimbabwiske penge. Meget lig den øvrige tone i prisuddelingen, der driver af ironi.

Prisen i biologi

Prisen i biologi blev givet Charles Foster, som har levet i det fri som både en grævling, en odder, en hjort og en fugl og udgav bogen “Being a Beast” om det.

Han skulle dele prisen med englænderen Thomas Thwaites – også kendt som gedemanden. Han designede specielle proteser, så han kunne gå på alle fire ben og leve som ged i Alperne. Hans korte liv på falske hove affødtes af et ønske om at tage fri fra livet som menneske, og efterfølgende skrev han bogen “GoatMan" om sine oplevelser.

Prisen i økonomi

Bag prisen i økonomi står et hold forskere fra New Zealand, som har undersøgt “stens personligheder” ud fra et salgs- og marketingsperspektiv.

Prisen i fysik

I et samarbejde på tværs af grænser har forskere fra Ungarn, Spanien, Sverige og Schweiz set nærmere på både guldsmede og klæger – et insekt som suger blod fra pattedyr.

Forskerne fandt ud af, at klæger mindst kan lide at slubre blod fra hvide heste, og at guldsmede er vanvittigt tiltrukket af sorte gravsten.

Prisen i kemi

Vinderen af prisen er den tyske bilproducent Volkswagen. Firmaet vinder for at løse problemet med forurenende og drivhusgasudledende biler. De “hyldes" for at have at have opfundet biler, der sviner mindre, når de bliver testet.

Prisen er en sarkastisk bemærkning til skandalen, hvor Volkswagen snød med udledningen af NOx-partikler fra deres dieselbiler.

Prisen i medicin

Tyskerne står også til hæder i medicin-kategorien. Her vinder forskere fra University of Luebeck for at have fundet ud af, at hvis det klør på venstre arm, kan du lette kløen ved at kigge i et spejl og kradse det samme sted på din højre arm.

På den måde behøver du heller ikke kradse direkte i et sår, hvis det fx er det, der klør.

Prisen i psykologi

En forsker fra Vanderbilt University i Canada og hans kolleger har vundet denne pris for deres forskning om at lyve.

De spurgte 1000 løgnere i alderen 6 til 77 år om, hvor ofte de løj. Og deres forskning konkluderer, at voksne er de bedste løgnere.

Ig Nobels fredspris

Fredsprisen går til et hold forskere, som har lavet en undersøgelse af intetsigende lommefilosofi – “pseudo-profound bullshit”.

Prisen i litteratur

Litteraturprisen skal hjem til Sverige, hvor biologen og flueforskeren Fredrik Sjöberg har skrevet et autobiografisk trebindsværk om tilfredsstillelsen ved at samle døde og levende fluer.

Prisen i formering

Billede: European Urology

Den nu afdøde egyptiske sexolog Ahmed Shafik blev æret med reproduktionsprisen for sin undersøgelse fra 1993, hvor han iklædte rotter bukser i forskellige materiale for at se, hvordan materialer påvirkede deres sexlyst.

Rotter i polyesterbukser var de mindst sexlystne – muligvis pga. den statiske elektricitet, som polyester kan ophobe.

Prisen i sansning

To japanske forskere vandt prisen i sansning med deres tilbundsgående undersøgelse af, om ting ser anderledes ud, når du bøjer dig forover og ser på dem mellem dine ben.