Stem cells 15/2014

Kan et foster donere stamceller til mor?

Kan en gravid kvinde få stamceller fra fosteret? Og kan de reparere skader i kvindens krop?

18. september 2014

Under graviditeten udveksler mor og barn celler med hinanden gennem moderkagen.

Undersøgelser har vist, at op mod 80 pct. af alle mødre, som netop har født et drengebarn, har celler med det mandlige Y-kromosom i kroppen, som altså stammer fra barnet. Flertallet af cellerne cirkulerer i morens blod og bliver fjernet af immunforsvaret i løbet af få timer. Nogle sætter sig dog i morens væv, hvor de vokser og bliver en fast del af hende.

Celler fra flere generationer

Det omvendte kan også ske: Barnet kan bære nogle af morens celler og endda give dem videre til sit eget barn. På den måde indeholder alle mennesker celler fra flere generationer. Undersøgelser af mennesker og forsøg på rotter har vist, at bl.a. morens lever, nyrer og skjoldbruskkirtel kan indeholde celler fra barnet, og at de nye celler fungerer ligesom morens egne celler.

Vandrende stamceller

Forskerne mener, at stamceller er vandret gennem moderkagen hen til morens organ, som formentlig har haft en skade. Barnets stamceller er kommet til hjælp og har udviklet sig til netop den celletype, der var brug for til at reparere skaden.

Udvekslingen af celler mellem mor og barn kan også give autoimmune sygdomme, hvis morens immunforsvar angriber de fremmede celler. En undersøgelse af 20 kvinder, der alle havde født en søn og havde fået en sygdom i skjoldbruskkirtlen, viste, at 12 ud af 20 kvinders kirtel indeholdt mandlige celler. Hos otte kvinder med sunde skjoldbruskkirtler fandt forskerne ingen spor af mandlige celler.

Naturens egen behandling med stamceller

En vordende mor kan modtage stamceller fra sit barn gennem moderkagen. Stamcellerne vandrer til morens organer som leveren og nyrerne, hvor de kan reparere skader i vævet. Moren får altså naturlig stamcellebehandling af fosteret.

Fosterets celler gør mor syg

I få tilfælde vil morens immunforsvar angribe de fremmede stamceller. Hvis de befinder sig i hjernen, kan moren udvikle sygdommen multipel sklerose.

Sklerose skyldes, at nervecellernes isolering bliver ødelagt.