Stem cells 2014/12

Stamceller kurerer lammelser

Genmanipulerede stamceller kan få lammedes muskler til at bevæge sig igen.

4. august 2014

Forskere kan formentlig snart kurere flere nervesygdomme, for eksempel lammelser, rygmarvsskader og epilepsi, ved at stimulere genmanipulerede stamceller med lysimpulser.

Stamceller kurerer lammelser hos mus

Læger ved King’s College i London har allerede brugt den nye metode til at kurere lammelser hos mus. I et forskningsprojekt indsatte de et såkaldt algegen, som skaber lysfølsomme proteiner, i stamceller fra et musefoster. Herefter udviklede forskerne stamcellerne til motoriske nerver, som sender signaler mellem rygmarven og resten af kroppen. De ændrede celler blev sat ind i ben på mus, hvor nervebanerne var skåret over.

Da forskerne efter fem uger lyste på nerverne med blåt lys, reagerede musenes benmuskler.

Behandling med stamceller er mindre smertefuldt

I dag afhjælpes de fleste lammede med elektriske impulser, men lysmanipulation er et langt mindre smertefuldt alternativ. I første omgang vil forskerne fokusere på at hjælpe lammede med at trække vejret. Det er en relativt simpel opgave, fordi vejrtrækning kun involverer én muskel.

ORDBOGEN

Stamceller er umodne celler i det tidligste stadie. Det betyder, at stamcellerne potentielt kan udvikle sig til en hvilken som helst af kroppens celler.