stamceller kørestol TOP

Stamceller redder 71-årig kvinde fra kørestolen

En næsten lam 71-årig kvinde er nu på benene igen efter at have modtaget eksperimental-behandling med stamceller efter sit slagtilfælde. Alle 17 andre slagtilfælde-patienter i forsøget udviser tegn på fremgang.

7. juni 2016 af Mikkel Skovbo

En 71-årig amerikansk kvinde har rejst sig fra sin kørestol efter et eksperimental-forsøg foretaget af forskere ved Stanford University.

”Hun kunne kun bevæge sin venstre tommelfinger ved starten af forsøget. Nu kan hun gå og løfte armene over hovedet,” siger professor i neurokirurgi, Gary Steinberg, til New Scientist.

De 17 andre deltagere i forsøget led alle af lammelser i arme og ben efter blodpropper eller blødninger i hjernen.

Ingen af dem havde udsigt til at ville komme sig, men ét år efter forsøget oplever alle forbedret mobilitet - syv af dem i væsentlig grad.

I gennemsnit gik forsøgsdeltagerne 11,4 point frem på en mobilitetsskala fra 0-100.

Stamceller reparerer hjernen

Hjerneforskerne bag forsøget udtog stamceller fra knoglemarven på raske donorer og modificerede dem i laboratoriet til at udtrykke genet Notch1.

Genet er kendt for at få babyhjerner til at udvikle sig.

Da forskerne sprøjtede op mod 10 millioner opgraderede stamceller ind testpersonernes motorikcenter og de beskadigede områder af deres hjerner, begyndte hjernecellerne af genskabe sig selv.

”Vi tror, stamcellerne ændrer voksenhjernen til at opføre sig mere som en babyhjerne, der reparerer sig selv virkelig godt,” siger Gary Steinberg.

Nyt forsøg med stamceller på vej

Stanford-forskerne vil nu afprøve behandlingen i et større forsøg med 156 deltagere.

Stamcellernes præcise virkning og bivirkninger som hovedpine, kvalme og i ét tilfælde væskeansamling i hjernen skal undersøges nøjere.

Resultaterne forventes om to år.

Hvad er stamceller?

Stamceller er kroppens universalceller eller reservedele.

Alle danner dem på fosterstadiet, og de kan dele sig i det uendelige og erstatte mange forskellige typer celler, fx nerve-, blod- og muskelceller.

Det er stamcellernes fortjeneste, at vores hud heler, når vi har skåret os, og at knoglerne vokser sammen igen, når de er brækket.

Ved at manipulere med stamcellerne i kroppen eller udtage og programmere dem i laboratoriet kan forskerne få stamceller til at præstere langt ud over deres naturlige ydeevne.