c-vitamin

9 fødevarer spækket med mere C-vitamin end en appelsin

Appelsinen er kendt for sit rige indhold på vidundermidlet C-vitamin. Men for eksempel den røde peberfrugt overhaler appelsinens vitaminindhold med længder. Se de mest vitaminrige fødevarer her.

11. februar 2016 af Karine Kirkebæk

C-vitamin er en vigtig byggesten, når kroppen skal danne bindevæv.

Et dagligt indtag af vitaminet kan forebygge sygdomme som hjertesygdomme, højt blodtryk, inflammation, blodpropper i hjernen, leddegigt og kræft.

Og amerikanske forskere har tidligere bevist, at for lidt C-vitamin kan gøre os mennesker mere udsatte for sygdomme.

Rød peber er fyldt med C-vitamin

Appelsinen er efterhånden blevet symbol på C-vitamin. Men det er faktisk ikke retvisende, for der er findes en række frugter og grøntsager, der indeholder mere C-vitamin end appelsinens 45 milligram per 100 gram – en appelsin vejer i sig selv omkring 100 gram.

Den let tilgængelige røde peberfrugt indeholder for eksempel fem gange mere C-vitamin end en appelsin.

Klik på grafikken for at forstørre

Vi får kun C-vitamin fra kosten

Ernæringseksperter anbefaler, at en voksen indtager 65 til 90 milligram C-vitamin om dagen. Og det kan opnås ved for eksempel bare at spise 100 gram broccoli.

Menneskekroppen kan modsat de fleste dyr ikke selv producere C-vitamin. Derfor er vi afhængige af, at indtage C-vitamin gennem vores kost.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: