Drinking TOP

Druk skader unges ufødte børn

Når alkoholen går ind, sætter hjernen ud – og det gælder ikke bare for dem, der kaster sprutten i kroppen. Deres fremtidige børn risikerer også genetiske forandringer i hjernen, der kan medføre stress, angst og depression.

2. december 2016 af Mikkel Skovbo

Ølstafetter og stimevis af shots kan få alvorlige konsekvenser for de kommende generationer.

Drikfældige unges kommende børn risikerer nemlig forandringer i hjernen, der kan forbindes med bl.a. depression, angst, stress og fordøjelsesbesvær.

Det viser en undersøgelse foretaget ved Loyola University Chicago.

”Drukture er ikke alene farlige for teenagernes egen hjerneudvikling, men kan også få indflydelse på deres børns hjerner,” siger forsøgsleder og genforsker Toni R. Pak.

Definition: Hvad er en druktur?

Undersøgelsen definerer en druktur som at hæve blodets alkoholkoncentration til 0,8 promille over to timer. Det kræver omkring fem genstande for en mand og fire for en kvinde.

Druk skaber løse forbindelser i hjernen

Undersøgelsen blev præsenteret på fagfestivalen Neuroscience2016.

Den viser, at vigtige gener tænder og slukker for hjernens proteinproduktion på forkerte tidspunkter, når far og mor har drukket tæt som unge.

>> Hvordan ser det ud med din egen hjerne? Test din IQ her

Generne virker i hypothalamus i mellemhjernen og styrer fysiske og adfærdsmæssige træk som bl.a. menneskets stresstærskel, søvnrytme og fordøjelse.

Forskere fandt 244 genfejl i rotteyngel

Forsøget blev foretaget på rotter, der påvirkes meget lig mennesker af alkohol og også har en menneskelignende hypothalamus.

De unge rottehanner og -hunner blev udsat for, hvad der svarer til seks drukture, før de blev sat på vandvognen.

Dernæst lod forskerne dem parre sig, for så endelig at undersøge hjernefunktionen i deres afkom.

Blandt rotteunger med en alkoholglad mor og far fandt forskerne helt op til 244 genrelaterede forandringer i hjernen.

Statistik: Nordens unge drikker tæt

|

Foto: Flickr / Stig Nygaard / Roskilde Festival

Nordens 15-16-årige har generelt et højt alkoholforbrug sammenlignet med andre unge i Europa. Gå selv på opdagelse i tallene her.