nb_u47 Kiss

Et kys spreder 80 mio. bakterier

Når dine og din partners læber mødes, udveksles mere end ømme blikke og varme følelser. Faktisk skifter op mod 80 millioner bakterier ejermand, viser en ny undersøgelse.

20. november 2014 af Carsten Nymann

Besøgende i en zoologisk have i Holland oplevede for nylig, hvordan det er at være på den anden side af vandgraven, underlagt forskernes nysgerrige blikke.

Et hold fra det hollandske forskningsinstitut TNO havde sat sig for at undersøge, hvor mange bakterier vi mennesker overfører, når vi kysser, og 21 par blev udvalgt til at kysse for videnskaben.

80 mio. bakterier skifter ejer

Forskerne indsamlede spytprøver både før og efter, at forsøgspersonerne havde indladt sig på et 10 sekunder langt kys, og konklusionen var, at 80 mio. bakterier blev udvekslet under kysset.

Forskerne kunne også konkludere – i tråd med tidligere undersøgelser – at par over tid kommer til at dele bakteriekultur, mens to fremmede, som kysser, har vidt forskellige bakterier i munden.

Mænd overdriver antal kys

Forskerne, hvis arbejde er offentliggjort i tidsskriftet Microbiome, spurgte i øvrigt også forsøgspersonerne, hvor ofte de kyssede på en normal dag.

Her svarede mændene, at de i gennemsnit kyssede deres partner 10 gange om dagen, mens kvinderne interessant nok svarede, at de blev kysset fem gange dagligt.