Sugar pile

Forsøgsrotter fik fedtlever på otte uger

28. juni 2012 af Gorm Palmgren

Leveren kom på hårdt arbejde, da rotter gennem otte uger fornøjede sig med sukkerdrik. Levercellerne blev fede, ligesom de kan blive hos alkoholiske mennesker.

I et forsøg fra 2011 viste den tyske forsker Ina Bergheim fra University of Hohenheim i Stuttgart, hvilke skader sukkermolekylet fruktose kan gøre på leveren hos rotter. Dyrene fik gennem otte uger fri adgang til enten rent vand eller en kraftig fruktoseopløsning. Bagefter blev de aflivet, og forskerne studerede deres lever.

Undersøgelserne viste, at fruktosen medførte en seksdobling af mængden af fedtstoffer, der blev oplagret i leveren. Den søde drik skabte en betændelsestilstand, som fik immunforsvaret til at mobilisere store styrker af de såkaldte naturlige dræberceller i leveren.

Fruktose har også en endnu alvorligere effekt. Sukkeret får kroppen til at danne farlige frie radikaler, som nedbryder proteiner og dna i cellerne. Det går hårdt ud over leveren og kan medføre skrumpelever. Fruktoses negative effekt på cellernes tilstand blev studeret af en ukrainsk forsker i 2011.

Forskeren lod gærceller gro i næringsmedier med enten fruktose eller glukose og undersøgte, hvor meget cellerne voksede og udviklede sig gennem tre uger. Resultaterne viste, at fruktose fik cellerne til at ældes næsten dobbelt så hurtigt. Gærcellerne fik skader på deres proteiner, reduceret deres evne til at forplante sig og nedsat deres stofskifte.