Grill kød

Grillet mad kan være livsfarligt

Mad på grill er indbegrebet af sommer. Men pas på med at branke din grillmad, for sod indeholder nemlig kræftfremkaldende stoffer.

12. maj 2015 af Anne Lykke

Pas på med at branke maden på din grill

Duften af kød, der syder på en grill, får mundvandet til at springe og leder tankerne hen på lange, lyse sommeraftner.

Men pas på med at grille din mad for hårdt. Hvis maden bliver for sort dannes nemlig en række kraftfremkaldende stoffer PAH, polycykliske aromatiske hydrokarboner. PAH er et ringformet tjærestof, som kan give kræft.

Øget risiko for kræft

Når vi indtager PAH omdannes stofferne til andre stoffer, der binder sig til dna-molekylerne i vores celler.

Bindingen af stofferne til dna’et gør, at dna’et ikke kan kopieres rigtigt. Det kan føre til ændringer i dna-sekvensen og føre til kræft.

Derfor er det en rigtig dårlig ide at stege maden for hårdt, når du tænder op i din grill eller smider kævler på bålet.

Brød og kartofler skal have lav varme på en grill

Men det er ikke kun PAH, vi skal vogte os imod, når vi kaster os over vores elskede grill. Også stoffet akrylamid dannes, når vi opvarmer stivelsesholdige fødevarer som kartofler og brød til mere end 120 grader.

Et dansk hold forskere har undersøgt akrylamidniveauet i blodprøver fra en række testpersoner, og undersøgelsen viste, at et højt indhold af akrylamid i blodet gav forøget risiko for kræft.