Junkfood en gang om uge

Junkfood i weekenden smadrer din sunde livsstil

Selv jævnlig motion og de bedste spisevaner kan ikke opveje den negative helbredseffekt af junkfood sidst på ugen.

26. januar 2016 af Karine Kirkebæk

Du har spist sundt i ugens fem første dage og har trænet indtil flere gange. Nu er det lørdag, du har tømmermænd og lyst til junkfood. Spiser du en burger?

Ny forskning siger, at du skal holde dig væk fra tømmermandsmad eller anden weekend-belønning i form af junkfood. Det viser resultatet af et forskningsforsøg, som for nyligt er blevet offentliggjort i tidsskriftet Molecular Nutrition and Food Research.

Forskere fra University of New South Wales i Australien har påvist, at en såkaldt yoyo-spisning, hvor man skifter mellem at spise sundt i hverdagene og usundt i weekenden har en dårlig indflydelse på tarmens mikrobiom.

Stoftskifte påvirkes af junkfood

Tarmens mikrobiom er også kendt under navnet tarmflora. Det dækker over de omkring 100 billioner mikroorganismer, der lever i mave-tarm-kanalen – heriblandt protister, bakterier og svampe.

Tarmfloraen har på den positive side indflydelse på stofskifte, ernæring og immunforsvaret. Og på den mere negative side er tarmfloraen også koblet til sygdomme som inflammatorisk tarmsygdom og fedme.

Junkfood skader tarmen

I forskernes forsøg havde de tre grupper af rotter, som spiste udelukkende sund, kun junkfood i form af kage, friturestegt mad og chips, og som spiste sund mad i fire dage og junkfood i tre dage.

Efter 16 uger var rotterne med den blandede diæt blevet 18 procent tungere end de “sunde” rotter.

Forskerne lavede en profil af de tre rotte-gruppers tarmflora. Og her blev det rigtig interessant. Forskerne kunne stort set ikke se forskel på tarmfloraen hos rotterne, der kun havde spist fastfood, og rotterne, der skiftede mellem sund og usund mad.