NB u01 BH

Nyt fra videnskabens verden - uge 1

Smart BH er din nye træningsmakker · Forskere vil 3D-printe rumskibe · Flagermus smitter især afrikanere · Mælkevejens nabo er et bøvsende sort hul · Spil musik for din baby med rytmetampon

7. januar 2016 af Karine Kirkebæk

Smart BH er din nye træningsmakker

En ny type sports-BH holder ikke bare brysterne på plads, men måler og analyserer også kroppen under sport. BH’en hedder OMbra og er udstyret med teknologi, der holder styr på puls, distance, modstand, iltforbrug og kalorieforbrænding. Som en ekstra bonus giver den såkaldte wearable også råd om, hvordan kvinden kan øge sin præstation. Kilde: OMsignal

Rumskibe kan få 3D-printede dele

Rumfartens ingeniører har altid haft en svaghed for keramisk materiale på grund af dets styrke, lethed og modstandsdygtighed over for høj varme. Nu har forskere fra HRL Laboratories i Malibu udviklet en 3D-printer, som kan lave plader af keramisk materiale, der ikke revner og kan modstå varme på 1700 grader. Pladerne skal efter planen bruges til rumfartøjer. Kilde: Science

Flagermus smitter flest i Afrika

Verdens eneste flyvende pattedyr, flagermusen, er mistænkt for at have smittet mennesker med blandt andet ebola. Nu har engelske forskere fremstillet et kort, som på baggrund af rapporterede tilfælde viser risikoen for at få overført en sygdom fra en flagermus. Kortet afslører, at smittefaren er størst i Vestafrika, Sydsahara og Sydøstasien. Kilde: The American Naturalist

Mælkevejens nabo er bøvsende sort hul

I en fjern nabogalakse har et kæmpestort sort hul slået en bøvs efter at have slugt store mængder stof. Astronomer opdagede bøvsen med hjælp fra NASA’s Chandra røntgen-teleskop, som viste to røntgenstråler ud fra det sorte hul. Fænomenet kan hjælpe med at forklare, hvordan det tidlige univers er blevet skabt. Kilde: Astrophysical Journal

Spil musik for fostre med rytmetampon

Kun 16 uger gamle kan fostre høre inde i livmoderen. Derfor har et spansk forskerhold udviklet en Babypod, som kan spille musik for fosteret. Afspilleren virker ved, at kvinden sætter en lille højtaler af silikone op i sit underliv ligesom en tampon. På den måde kan mødrene ifølge forskerne stimulere nervecellerne i fostrets hjernestamme. Kilde: Babypod.net