Lysforurening

Stjernemangel smadrer vores helbred

På vores breddegrader er det svært at se Mælkevejen. Vores belysning forurener natten i en sådan grad, at stjernerne ikke længere er synlige. Og forureningen har store helbredsmæssige konsekvenser.

14. juni 2016 af Babak Arvanaghi

Aldrig har det været sværere at se stjernerne fra Jorden. Vores elektriske lys forurener nattens mørke, og gør det svært for stjernernes lys at nå frem til os.

Et nyt forskningsprojekt har netop belyst, hvor slemt det står til med forureningen.

Og det ser skidt ud: Store dele af den vestlige verden kan ikke længere se Mælkevejen. I sig selv er det ikke foruroligende, men med den stigende lysforurening følger en lang række lidelser.

60 procent af europæerne og 80 procent af nordamerikanerne kan ikke længere se Mælkevejen. Klik på billedet for at se det i stort. Kilde: Falchi et al., Science Advances (2016)

Lyset bringer lidelse med sig

Som de fleste andre dyr er mennesker afhængige af døgnrytmen. Den fortæller os, hvornår vi skal sove og vågne, at vi bliver sultne og sørger for at hormonproduktionen i kroppen ikke går i stå.

Den kraftige lysforurening kan være en medvirkende faktor til, at døgnrytmen bliver forstyrret. Og en forstyrret døgnrytme er forbundet med en lang række lidelser. Blandt andet:

Forurening rammer også på landet

Forskerholdet er kommet frem til deres resultater, ved at måle Jordens lysudledning med satellitten Suomi National Polar-orbiting Partnership.

Holdet kom frem til, at lyset, som primært bliver udledt i byerne, bliver reflekteret i Jordens atmosfære. Altså vender lyset tilbage til Jorden og forurener også store områder, som ellers er langt fra det forurenende bylys.