Arterne myldrer frem i Sydøstasien

På ti år er der fundet over 1000 nye dyr og planter i Mekongdeltaet.

1. september 2009

Selv om der ikke findes flere hvide pletter på verdenskortet, er der stadig steder, som er stort set uudforskede. Det gælder ikke mindst området langs Mekongfloden, hvor der ifølge en ny rapport fra Verdensnaturfonden er dukket ikke mindre end 1068 nye dyre- og plantearter op i perioden 1997-2007. Det drejer sig blandt andet om 519 planter, 279 fisk, 88 edderkopper, 88 frøer, 22 slanger og 4 fugle. Blandt de 15 pattedyr, der er fundet, er den laotiske klipperotte, som formentlig tilhører en familie, der uddøde for 11 millioner år siden. Gnaveren, der egentlig ikke er en rotte, men har fået navnet ved en misforståelse, blev opdaget uden for en restaurant. Verdens største krabbeedderkop med en diameter på 30 cm og en ny hjorteart er også blandt fundene. Det er dog ikke sikkert, at fremtiden byder på lige så mange opdagelser, for det 600.000 km2 store område trues i stigende grad af mine- og skovdrift. Mange af de sjældne arter bliver også betragtet som delikatesser på de lokale spisesteder.