Blomst spreder sine pollen med rekordfart

1. september 2009

En amerikansk blomst, som blot er et par millimeter høj, har vist sig at slå alle rekorder for hurtighed blandt planter. Foldet sammen som en katapult fra middelalderen åbner blomsten sig og udløser sin ladning pollen på under ét millisekund, når et stort insekt som fx en humlebi tramper på den. Det er den amerikanske forsker Joan Edwards og hendes kolleger, som med højhastighedskameraer har opdaget blomsten canadisk hønsebærs ekstraordinære evner. Blomsten er fx langt hurtigere end den kødædende venusfluefanger, som skal bruge 100 millisekunder – eller 200 gange så lang tid – til at komme af med sine pollen. Canadisk hønsebær slipper sine pollen fri med så voldsom kraft, at pollenpartiklerne påvirkes med hele 2400 G. Det er mere end 300 gange så meget, som mennesket kan tåle, og det betyder, at pollenkornene slynges op til en meter væk fra blomsten. Planten klarer bedriften ved at spænde katapulten til bristepunktet med væske og dermed opspare kinetisk energi som en fjeder.