Bruger dyr medicin?

1. september 2009

Biologerne kender mange tilfælde af dyr, der bruger medicin, både indvortes og udvortes. Det sidste gælder for eksempel kapucineraber og lemurer, der gnider pelsen med insektmidler. Kapucineraber anvender forskellige blade, der indeholder giftige stoffer, mens lemurerne ruller sig i tusindben, der udskiller gift, hvis de bliver provokeret. Som alle hunde- og katteejere har oplevet, sker det tit, at disse dyr spiser græs og andre grønne planter. Kemiske analyser har vist, at de indeholder en række forskellige stoffer, som dels er gavnlige mod dårlig mave, dels bekæmper indvoldsorm og andre parasitter. Et af de mest usædvanlige eksempler på selvmedicinering finder man hos drægtige hunelefanter. De kan finde på at spise bladene fra bestemte planter, der indeholder stoffer, som fremprovokerer veer. Man ved ikke, præcis hvordan dyrene finder de rigtige planter, men der er formentlig tale om et samspil mellem instinkter og indlæring. Hvad forklaringen end er, har medicinalfirmaerne udvist stor interesse for emnet, og der forskes i det mange steder i verden.