Dna-test finder ny tiger

Isolerede områder skaber selvstændige arter

1. september 2009

En ny undersøgelse tegner – i hvert fald på papiret – et lidt mere lyst billede for den stærkt truede tiger. Forskerne har opdelt tigeren i otte underarter, hvoraf de tre nu er uddøde. Men den nye undersøgelse slår fast, at der alligevel ikke kun er fem underarter tilbage, men faktisk seks. Undersøgelsen bygger på analyser af dna fra blod, hår og hud, der var indsamlet i felten eller taget fra konfiskerede trofæer. I alt blev 134 forskellige individer undersøgt, hvilket er et imponerende tal, taget i betragtning at der kun findes ca. 7000 tigre i hele verden. Man regner med, at alle tigre nedstammer fra en fælles stamfader, der levede for knap 100.000 år siden, og ved at sammenligne dna fra bl.a. mitokondrierne kunne forskerne konstruere et genetisk stamtræ, der afslørede de forskellige underarters indbyrdes slægtskab. Resultaterne viste, at den såkaldte Indokinatiger bør opdeles i to adskilte underarter. Indokinatigeren lever på den malaysiske halvø og nord-på gennem Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos og Myanmar til den kinesiske grænse. Men populationen på den malaysiske halvø, Malaya, er så genetisk afvigende, at man nu vil udskille arten og fremover benævne den Malaya-tigeren (P.t. jacksoni). I takt med at bestanden er blevet opdelt i mindre enklaver, er populationerne blevet mere isolerede, så deres dna ikke blandes.