Younger_Grand Canyon

Forskere gør Grand Canyon yngre

Forskere har i 140 år skændtes om, hvor gammel Grand Canyon egentlig er. Ny forskning viser, at kløften sandsynligvis er millioner af år yngre end før antaget.

15. maj 2014

Grand Canyons alder er et mysterium

Grand Canyon er en af verdens største kløfter med en længde på 450 km og en dybde på op til 1,8 km – men kløftens alder er til stadighed et mysterium. Nogle geologer mener, at den i sin nuværende form blev skabt for 70 millioner år siden, mens der gik dinosaurer på Jorden. Andre mener, at kløften er under ti millioner år gammel.

Coloradofloden skar Grand Canyon ud

Ny forskning forener de to holdninger og viser, at Coloradofloden skar Grand Canyon ud i et område, der allerede var gennemskåret af gamle revner og kløfter. Den 11 millioner år gamle flod, der udsprang fra Rocky Mountains, er altså hovedarkitekten bag Grand Canyon.

Termokronologi kan bestemme alder

Forskerne har aldersbestemt kløften med en metode kaldet termokronologi: Ved at måle strukturen i mineralers krystaller, mens en stenart afkøler over tid, kan kløftens alder kortlægges. Den yngste del af Grand Canyon er Marble Canyon, mens den sydlige Hurricane Canyon er kløftens alderspræsident.

Kløftens alder varierer

Over halvdelen af Grand Canyon er 5-6 mio. år gammel, og en fjerdedel er 15-25 millioner år, mens resten har stået i hele 70 millioner år.

Klik på billedet for at se det i en større version.

Termokronologi

Ved måling af bjergarters mineralstrukturer under afkøling kan forskere blandt andet kortlægge en stenarts alder.