Hvad er lysforurening?

For nylig har Jeg hørt om lysforurening. Men hvad vil det egentlig sige?

1. september 2009

Lysforurening er et fænomen, som består i, at der udsendes så meget lys fra gadelamper, reklamer, billygter og så videre, at nattehimlen bliver svær at se. Det giver problemer for astronomerne, men mange mener, at det også forringer almindelige menneskers livskvalitet, at de ikke kan opleve den smukke stjernehimmel. Det gælder for eksempel en gruppe italienske forskere, der har studeret fænomenet og blandt andet fremstillet det nedenstående kort. På en klar nat kan man i Europa se 450 stjerner i gennemsnit. For 50 år siden var det 10 gange så mange. Hver femte menneske i verden kan nu ikke længere med det blotte øje se Mælkevejen, der for Albert Einstein var “skabelsens helgenglorie”. Fraværet af nattemørke giver også problemer for en række planter og dyr. I nogle storbyer har man set misdannelser af blade, og i Florida har æglæggende skildpadder mistet orienteringen. Som det første land i verden indførte Tjekkiet sidste år en lov mod lysforurening.