Hvilken organisme har færrest gener?

1. september 2009

Bakterien Carsonella ruddii klarer sig med 159.662 dna-basepar fordelt på 182 gener. Det er tæt på den teoretiske grænse på 151 gener, som de amerikanske forskere Anthony Forster og George Church har regnet sig frem til må være absolut minimum for en levende celle. Til sammenligning består menneskets arveanlæg af omkring 20.000 gener, der tilsammen indeholder tre milliarder basepar. Carsonella ruddii lever i insekter, og den lille bakterie er ikke i stand til at formere sig uden hjælp fra en værtscelle i insektet. Til gengæld for husrummet leverer den uhyre simple bakterie vigtige aminosyrer til insektet, der ellers lever af plantesaft. Faktisk lever Carsonella ruddii og insektet i en symbiose, der er så tæt, at man kan sætte spørgsmålstegn ved, om bakterien overhovedet er en selvstændig organisme. Den er så afhængig af sin vært, at man kan argumentere for, at den er blevet en del af insektet.