Hvorfor er dyreunger så søde?

Hvad er det, der gør, at dyreunger udløser sådan en beskyttertrang i mange mennesker?

1. september 2009

Det er svært ikke at blive overvældet af varme følelser, når man ser en kattekilling eller en anden dyreunge. De virker næsten altid søde og tiltrækkende på mennesker. Det skyldes en række træk, som er fælles for alle pattedyrs unger. Dyreunger har et stort hoved i forhold til kroppen, kort snude og ansigtsparti i forhold til forældrene og relativt store øjne. Det er signaler, der fortæller voksne dyr, at det pågældende individ er en unge. Derfor er den ufarlig og har behov for beskyttelse. Signalerne er så ens, at de virker på tværs af artsgrænserne – ellers ville vi jo ikke synes, at kattekillingen var specielt nuttet – og der er mange eksempler på, at dyr har taget sig af helt andre arters unger. Biologisk set er det dog et mærkeligt fænomen, at et medlem af en art føler trang til at beskytte en anden arts unger. Menneskebørn har i øvrigt præcis de samme egenskaber som andre pattedyrs unger. Det sikrer ganske enkelt, at forældrene tager sig af barnet.