Hvorfor findes der kun små insekter?

Jeg har aldrig hørt om insekter, der var større end en guldsmed. Hvorfor bliver de ikke større?

1. september 2009

Der er faktisk vandrende pinde, som kan blive over 50 cm lange og sommerfugle med et vingefang på 30 cm – men selv det er ikke ret stort sammenlignet med andre dyregrupper. Det største kendte insekt nogen sinde var en guldsmed med et vingefang på 75 cm, der levede i Kultiden for ca. 300 mio. år siden. Det er svært at angive den maksimale størrelse, et insekt kan opnå, men kæmpeguldsmeden må have været tæt på den øvre grænse. Når insekter aldrig kommer til at måle sig med andre dyr i størrelse, skyldes det den måde, deres åndedrætssystem er opbygget på. Insekter har ikke lunger eller gæller som hvirveldyr, men trækker vejret ved hjælp af såkaldte tracheer. Det er ganske fine rør, der fører ilt fra overfladen ind i dyrets indre. Tracheer fungerer glimrende over korte afstande, dvs. få cm, men de duer ikke i større målestok. De er nemlig ikke forbundet med muskler, der suger eller pumper ilten ind ligesom lunger – luften må så at sige sive ind af sig selv. Et sådant system er ikke særlig effektivt, og derfor kan det kun bruges af små dyr med et ret lille iltforbrug. En bille på et par meter ville simpelt hen ikke kunne få ilt nok.